Maaliskuisena kevätaamuna Ehnroosin koulun yläkoulun 9c-luokan oppilaat (CERN-luokka), opettajat Soili Norro ja Tarja Koivunen sekä vanhempien edustaja Henrik Roos odottivat lennon lähtöä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Hetkeä myöhemmin lento kohdemaahan Sveitsiin alkoi.  Muutaman tunnin päästä olimme Zürichin lentokentällä, jossa meitä oli vastassa Sveitsin ystävät Suomessa ry:n toiminnanjohtaja Mia Lanz. Seuraavat viisi päivää Mia toimi matkanjohtajanamme. Mian asiantuntijuus teki retkestä erittäin opettavaisen.

”Mia-opas oli tosi kiva! Opin tosi paljon, kun hän kertoi Sveitsistä” 9C-luokan oppilas

Retki rahoitettiin CERN- luokkien yhteistyökumppanin Mäntsälän sähkön lahjoittamalla sponsorirahalla sekä luokan keräämällä rahalla.

Lauantai 21.3. Kellojen maa

Ensimmäinen matkapäivämme kului bisneskaupungissa Zürichissä. Saavuttuamme kaupunkiin oppilaat ihastelivat näyteikkunoiden huippukalliita Rolex-kelloja (hinta jopa 22 000 frangia). Myös autot saivat erityishuomion, mikä ei ollut sinänsä ihme, erosivathan autot melko paljon Suomessa nähdyistä autoista yhdellä maailman kalleimmista ostoskaduista. Varsinainen kohteemme kaupungin ytimessä oli Beyerin kellomuseo, johon tutustuimme paikallisen oppaan johdolla.  Museon jälkeen söimme tuhdin Braatwursti-lounaan jo vuonna 1487 perustetussa Zeughauskeller-ravintolassa.  Ravintola oli sisustettu historiallisesti, ja esimerkiksi seinää koristi legendaarisen sveitsiläisen sankarin Wilhelm Tellin jousipyssy.  Kaupunkikierroksen jälkeen matka jatkui kohti Luzernin kaupunkia, jossa vietimme seuraavat kolme yötä.

Sunnuntai 22.3. Adventure Room

”Adventure room oli reissun paras juttu” 9C-luokan oppilas

Aamupäivän aikana tutustuimme Luzernin kaupunkiin, vierailimme kauniissa jesuiitta-kirkossa, kävelimme Euroopan vanhinta puusiltaa Kapellbrückea pitkin, tutustuimme historialliseen kokoontumispaikkaan viiniaukioon ja katsoimme valloittavan 3D-elokuvan Galapagos-saarten evoluutiosta.  Lounaan jälkeen tutustuimme liikennemuseoon, jossa esiteltiin hienosti muun muassa Euroopan rautateiden historiaa. Päivän hauskin osa oli kuitenkin selvästi illan Adventure Room- seikkailu, jossa oppilaiden ongelmanratkaisutaidot pääsivät todelliseen testaukseen. Seikkailu sisälsi erilaisista mystisiä huoneita, joista tuli selvitä ulos ovien lukkokoodeja avaamalla. Oppilaat loistivat todella hienosti päättely- ja ryhmätyötaidoissaan.

Maanantai 22.3. Alpit

”Alppien maisemat olivat mahtavat. Sveitsin retkellä opin tuntemaan myös luokkatoverini paremmin” 9C-luokan oppilas

Mitä olisikaan matka Sveitsiin, jos ei pääsisi näkemään Alppeja hieman korkeammalta. Tämän vuoksi matkasimme Engelbergiin. Engelbergin vuoren, Titliksen huipulle(3 238 m) pääsi kätevästi gondolihissillä. Muutamat oppilaat viettivät päivän laskettelemalla, toiset testasivat lumikenkiä tai osallistuivat köysikiipeilyparkin toimintaan. Aurinkoinen sää kruunasi ulkoilun Alppimaisemissa.  Aktiivisen ulkoilun jälkeen söimme maistuvan fondue-illallisen Engelbergin luostarijuustolassa. Matkalla takaisin Luzerniin ihailimme kukkivia alppitähtiä ja maalaismaisemaa. Hotellilla oppilaat viettivät vapaa-aikaa muun muassa biljardia pelaillen.

Tiistai 23.3. Genevejärvi

Lähdimme aamulla Luzernista kohti pääkaupunkia Berniä. Bernissä ohjelmassa oli uiminen Aqua-parkissa. Urheilullinen porukka iloitsi pulikoimisesta kylpylässä.  Söimme lounaan vesipuiston yhteydessä olevan ostoskeskuksen ravintolassa, ja ainakin jälkiruokana tarjottu pannacotta teki kauppansa. Lounaan jälkeen oppilailla oli aikaa ostoksiin. Matka jatkui iltapäivällä etelään kohden Geneveen.  Etelässä oli jo täysi kevät. Genevejärven rannassa Montreuxin kaupungissa ihailimme kevään kukkaloistoa sekä pengerrettyjä viininviljelyalueita. Toki vierailimme myös Sveitsissä tunnetun ja pidetyn marsalkka Mannerheimin muistomerkillä.  Illalla saavuimme Geneven nuorisohotelliin.

Keskiviikko 24.5. Suklaata ja hiukkasfysiikkaa

”Suklaatehdas oli tosi kiva” 9C-luokan oppilas

”CERNissä olisi voinut viettää enemmänkin aikaa” 9C-luokan oppilas

Viimeisenä retkipäivänä heti aamupalan jälkeen lähdimme tutustumaan pieneen Stettlerin suklaatehtaaseen. Tehdas oli idyllinen perheyritys, jossa pääsimme seuraamaan suklaan valmistusta aivan läheltä, ja jopa itse valmistamaan pienen suklaakoristeen. Vierailu oli opettavainen ja hauska. Vierailuun osallistui kanssamme suomalainen suklaamestari. Oppilaat pitivät vierailusta paljon.

Koulun fysiikan tunneilla CERN-luokkalaiset olivat kuulleet jo paljon hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksesta CERNistä. Kohde oli odotettu. Harmiksemme emme päässeet näkemään 27 kilometriä pitkää hadronitörmäytintä.  Toki syynä tähän olivat massiiviset turvatoimet. Tutustuimme tutkimuskeskukseen katselemalla opettavaisen videon. Lisäksi näimme ohjelmointihuoneen, mikä oli varsin vaikuttava. Oli hienoa nähdä, kuinka paneutuneita tutkijat olivat työhönsä ohjelmoinnin parissa.  Vierailimme myös paikallisella palolaitoksella, jossa suomalainen palomies kertoi meille palolaitoksen toiminnasta. CERNin alueeseen liittyy valtavasti riskejä, joihin Suomessa ei tavallisesti jouduta varautumaan, mutta jotka ovat arkipäivää CERNissä. Yksi tällaisista riskeistä on säteilyvaara.

CERN-vierailun jälkeen matkasimme Geneven lentoasemalle ja takaisin Suomeen. Mäntsälään saavuimme noin yhden aikaan yöllä. Retki oli onnistunut ja ikimuistoinen. Nuoret käyttäytyivät erinomaisesti ja tekivät matkasta mahtavan. Kiitokset matkaseurasta oppilaille, Soili Norrolle, Henrik Roosille ja Mia Lanzille. Erityiskiitos vanhemmille, järjestitte mukavan matkan.