CERN-luokalle valitaan vuosittain luonnontieteistä ja kielistä kiinnostuneita oppilaita. Luokka on vakiinnuttanut asemansa Mäntsälän seudulla, minkä vuoksi hakijoita on viime vuosina ollut reilusti enemmän kuin luokalle on voitu ottaa.

Soveltuvuuskokeen järjestäminen on usean opettajan työpanoksen vaativa tehtävä. Suunnittelu on aloitettava jo syyskuun alkupuolella, jotta soveltuvuuskokeesta tiedottaminen, kokeen järjestäminen, tulosten tarkastelu ja tulosten tiedottaminen saadaan vuodenvaihteeseen mennessä pakettiin.

Ennen syyslomaa Ehnroosin nykyiset CERN-luokkalaiset käyvät useilla Mäntsälän alakouluilla kertomassa CERN-luokkien toiminnasta ja vastaamassa CERN-toiminnasta kiinnostuneiden kuudesluokkalaisten kysymyksiin. Tämän jälkeen kuudesluokkalaiset saavat postitse kotiin hakulomakkeet seuraavana syksynä alkavalle CERN-luokalle. Parhaimpana - tai pahimpana - vuotena jopa joka toiselle hyvistä hakijoista jouduttiin tarjoamaan varasijaa.

Syysloman jälkeen usean aineryhmän opettajista koostuva tiimi kokoontuu pohtimaan soveltuvuuskokeen sisältöä. Soveltuvuuskoe koostuu aina neljästä osakokeesta ja haastattelusta. Osakokeiden tehtäviä pohditaan tiimin kesken ryhmissä pitkin syksyä. Tehtävät pyritään muotoilemaan niin, etteivät ne suoraan pohjaudu alakoulun minkään yksittäisen aineen oppimäärään, saati oppikirjasarjaan, vaan niin, että ne olisi mahdollista neuvokkaan kuudesluokkalaisen ratkaista hankkimansa yleistietonsa avulla. Näin luokalle valikoituu taidoiltaan eritasoisia, mutta samoista teemoista kiinnostuneita oppilaita.

Soveltuvuuskokeen sovittaminen koulun arkeen on oma haasteensa. Koe-, haastattelu-, ruokailu ja odotustilat on järjestettävä vapaiksi ja häiriöttömiksi, eväät tilattava, ohjeistettava valvovat opettajat ja heidän sijaiset omille tunneilleen. Hakijoiden selkeä vastaanottaminen ja ohjeistaminen on vastuullinen tehtävä, koska suurelle osalle hakijoista tuo hetki on ensimmäinen kosketus Ehnroosin kouluun ja sopivassa koejännityksessä pitäisi pystyä kuuntelemaan ohjeet mahdollisimman hyvää suoritusta varten.

Kun soveltuvuuskoepäivä on ohi, osakokeiden laatimisesta vastanneet opettajat sopivat pisteityksestä, pohtivat eri ratkaisujen pisteityksiä yhdessä ja päättävät pisteiden skaalaamisesta. Koska mitään tiettyä opiskeltavaa sisältöä ei ole ja kaikki hakijat ovat aiheesta kiinnostuneita, fiksuja oppilaita, eivät osakokeiden tulokset läheskään aina osu siististi koko pistealueelle. Jotta osakokeiden tasainen painotus ja pisteiden erottelevuus taattaisiin, osakokeiden tulokset skaalataan tasaisemmaksi, minkä jälkeen hakijoiden järjestys syntyy pisteiden perusteella.

Karsinnassa valitettavasti kaikki eivät voi tulla valituiksi, vaikka kaikki osakokeissa onnistuisivatkin. Tämä ei tarkoita, etteivätkö valinnassa varasijoille sijoittuneet voisi opiskella yläkoulussa luonnontieteitä ja kieliä. Voivat toki, ja pitääkin opiskella. Heterogeenisemmissa ryhmissä opiskelu vaatii omat tekniikkansa, mutta siinä on myös hyötynsä. Oikealla asenteella, peräänantamattomuudella ja positiivisella asenteella pääsee pitkälle missä tahansa olosuhteissa.

CERN-luokat muiden mukana jäävät joululomalle ja palaavat tammikuussa täydennetyin voimavaroin suorittamaan kevätlukukautensa kunnialla loppuun. Syksyllä 2015 aloittavat CERN-luokkalaiset ja heidän huoltajansa tapaamme ja toivotamme tervetulleiksi uusien 7-luokkalaisten vanhempainillassa tammikuussa 2015.